Hieronder vindt u:

  • Mooi en informatief filmpje leggen wasvloer in wasbox
  • Informatief artikel over de verschillende vloer opties

“Binnen de automotivesector worden momenteel veel kunststofvloeren gelegd. Er zijn meerdere materiaalsoorten waaruit men kan kiezen en factoren die bepalend zijn voor de vloerkeuze zijn bijvoorbeeld de mechanische- en chemische belasting, de slijtvastigheid en de veerkracht, etc etc. Uiteraard is prijs per m2 een belangrijk aspect, maar daar dient men zich niet op blind te staren. Immers de tijdsduur van het vloerproject is evenmin zo belangrijk, moet je een week dicht of slechts 1 dag? Binnen de carwashsector bijvoorbeeld wordt veelal gekozen voor de optie waarbij binnen enkele uren de nieuwe vloer al belastbaar is. Met Jan Peter van Mesa Coatings ga ik dieper in op het onderwerp ‘vloeren’ en bespreken we de voor- en nadelen van verschillende vloermaterialen.”

https://www.youtube.com/watch?v=-SwJCGCv_7c

Aantal wassingen, car- of truckwash?

“Wij van Mesa Coatings kunnen alle vloermaterialen aanbieden, wat de klant maar wenst. Voor ieder budget hebben we een oplossing. Belangrijk is dat de ondernemer ook kijkt naar de functionaliteit van de werkruimte waarin de vloer geplaatst moet worden. Wordt het een vloer in de carwash, dan is ook van belang: betreft het een wasstraat met 70.000 wassingen per jaar of een roll-over met 6.000 wassingen. Of een truck- of treinwash waar met agressievere chemie wordt gebruikt. En kijk bijvoorbeeld naar een autobedrijf; wordt de vloer gelegd in de showroom of in de werkplaats waar zware gereedschappen of auto-onderdelen op de vloer kunnen vallen. En zo zijn er nog wel enkele factoren te bedenken.”

Legtijd belangrijker dan prijs M2

De productprijs per M2 alleen is niet zaligmakend. Belangrijk ook is het benodigde voorwerk om de vloer te kunnen leggen. “Ja, dat klopt. Is de vloer al goed egaal, droog en we kunnen daarop direct de vloer gieten, dan komen er nauwelijks tot geen extra kosten bij. Maar, soms bestaat bijvoorbeeld een washal of werkplaatst uit tegels. Liggen deze goed vast dan moeten we tegelvloer opschuren en daar opnieuw geëgaliseerd te worden. Liggen er ook nog eens tegels los dan verwijderen we deze en vlakken we de vloer eerst uit en indien noodzakelijk kan het zijn dat de gehele tegelvloer verwijderd dient te worden.”

Epoxy

Binnen met name bijvoorbeeld de carwashbranche zijn de afgelopen 2 decennia de meeste grote wasstraten voorzien van epoxyvloeren. Sommige (carwash)leveranciers leggen momenteel nog steeds vloeistofdichte vloeren met een epoxycoating toplaag. De keuze voor andere toplaag-materiaal neemt de laatste jaren toe.

Zoals de meeste coating bestaat epoxy uit 2-componenten. Voor een epoxy vloer is een goede ondergrond van groot belang. De vloer wordt veelal in 2 of 3  lagen gelegd: ten eerste de primer, dan eventueel een tussenlaag en uiteindelijk de (epoxy) toplaag. De lange legtijd ligt ook in het feit dat elke laag zo’n 24 uur droogtijd nodig heeft. Een epoxy coating heeft slechts 0,5 mm tot 1mm laagdikte.

Budgetvriendelijk

Epoxy is budgetvriendelijk.

Legtijd van 5-7 dagen!!

  • Voor het leggen en uitharden van een epoxy-vloer moet ook al gauw 5-7 dagen gerekend worden. Dat is bij nieuwbouwprojecten een kwestie van inplannen, maar bij vervanging in een bestaande carwash wordt het al gauw lastig. Wil je als ondernemer wel zoveel dagen je bedrijf/washal/werkplaats dicht hebben.
  • Daarnaast kan epoxy niet gelegd worden bij lage temperaturen. De ideale omgevingstemperatuur is 15C en het vochtgehalte van de ondervloer mag max maximaal 4% zijn.

Hard, niet flexibel

“Epoxy is een hard en sterk materiaal. Daarom is epoxy zeer geschikt voor onder andere horecagelegenheden (tankshops). Ondanks dat is epoxy kras- en steenslag gevoelig. De toplaag is dus niet flexibel en door werking van ondergrond kan deze eerder scheurvorming geven dan bijvoorbeeld accrylaat systemen. Denk aan temperatuur schommelingen in buiten wasboxen.”

Afwerking

De mogelijkheden met optische afwerking zoals kleuren e.d. zijn groot.

Epoxy gietvloer

Zie ook informatie bij kop Epoxy. “Alleen met dien verschil dat het systeem circa 2 mm dik is. Daarnaast kan expoxy-gietvloer gelegd worden op een minder gladde (dus ruwere) ondergrond. Een expoxy gietvloer wordt in 2 tot 4 lagen gelegd. De UV gevoeligheid is groot en dus ook de kans op verkleuring.”

Polyurithaan(PU)

“Dit betreft eveneens een kunststof dat uit 2 componenten is samengesteld en is 3-4 mm dik.”

  • PU heeft eveneens een legtijd van 4-7 dagen.
  • Echter PU is zacht en enigszins flexibel. Het is krasvaster dan epoxy en is beter bestand tegen UV invloeden. Een vloerverwarming onder een PU vloer is geen enkel probleem.

Acrylaat

“Een PMMA vloer is een vloer die bestaat uit PMMH hars en grind (al dan niet gekleurd). PMMA staat voor PolyMethylMethAcrylaat, dit is een kunststof dat ook in vele andere producten wordt gebruikt zoals plexiglas. De coatingvloer met PMMA wordt in lagen aangebracht, afhankelijk van de ondergrond ligt de vloerdikte van de PMMA vloeren rond de 4 mm.”

  • PMMA troffervloeren worden binnen de automotive/carwash-sector veel toegepast.
  • De legtijd is zeer kort. Na een droogtijd van 2 uur kan de vloer mechanisch als ook chemisch volledig belast worden.
  • Eerst wordt de ondergrond ruwer gemaakt (schuren of stralen), daarna wordt de primer aangebracht. Dan wordt de vloer ‘ingezand’ en uiteindelijk  de toplaag erop gesmeerd.
  • De condities om de vloer te leggen zijn ook ruim: bij vloervochtigheid van 15% en een weerstemperatuur van -25 tot +35C kan er gewerkt worden.
  • PMMA is flexibel, slijtvast en geeft minder krasvorming.
  • De omzetderving is zeer laag.

 

Deel dit artikel:

Leave a comment